Schouderfysiotherapie – deel 1

Uw schouder vrij en pijnloos bewegen door schouder fysiotherapie

Schouderpijn en blessures kunnen slopend zijn, bewegingsvrijheid beperken en u beletten activiteiten te doen waar u ooit van genoot. Voor mensen met schouderpijn kan schouderfysiotherapie verlichting brengen en de beweging herstellen. In dit blog bespreken we de voordelen van schouderfysiotherapie, oefeningen die je kan krijgen van de schouderfysiotherapeut. Tips om zelf de klachten te verbeteren en wanneer het beter is om professionele hulp te zoeken, de verschillende soorten schouderfysiotherapie en hoe je een gekwalificeerde schouderfysiotherapeut kan vinden en wat de kosten kunnen zijn.

Wat is schouder fysiotherapie?

Fysiotherapie voor de schouder is een therapie waarbij oefeningen en andere behandelingen worden gebruikt om de pijn te verminderen en de kracht, flexibiliteit en bewegingsvrijheid van de schouder te verbeteren. Het doel van schouderfysiotherapie is om de pijn te verminderen, de mobiliteit te verbeteren en patiënten te helpen terug te keren naar hun vroegere activiteitenniveau.
Schouder fysiotherapie kan worden gebruikt om een verscheidenheid van schouder aandoeningen, zoals een rotator cuff scheur, bursitis, tendinitis, en een schouder impingement te behandelen. Het is ook effectief voor de behandeling van postoperatieve aandoeningen, zoals schoudervervanging of reparatie.
Schouderfysiotherapie wordt gebruikt in combinatie met andere behandelingen, zoals activiteitsaanpassing, medicijnen en thuisoefeningen. Afhankelijk van de ernst van de blessure, kan schouder fysiotherapie worden uitgevoerd in een ambulante setting of thuis.

Schouderblessures en -aandoeningen

Schouderblessures en aandoeningen kunnen variëren van licht tot ernstig. Veel voorkomende schouderblessures en aandoeningen zijn:

• De rotator cuff: De rotator cuff is een groep van vier spieren en pezen die het schoudergewricht helpen stabiliseren. Een scheur in de rotator cuff kan pijn en zwakte in het schoudergewricht veroorzaken.
  • Bursitis: Bursitis is een ontsteking van de slijmbeurzen, een met vloeistof gevulde zak die het schoudergewricht beschermt. Bursitis kan pijn en stijfheid veroorzaken bij het bewegen van de schouder.
  • Tendinitis: Tendinitis is een ontsteking van de pezen, die de spieren met de botten verbinden. Tendinitis kan pijn en zwakte in het schoudergewricht veroorzaken.
  • Schouder impingement: Schouder impingement ontstaat wanneer het schoudergewricht wordt samengedrukt, met ontsteking en pijn als gevolg.
  • Schoudervervanging: Bij een schoudervervangende operatie wordt het schoudergewricht vervangen door een metalen of plastic implantaat.
  • Schouderreparatie: Schouderhersteloperatie herstelt het schoudergewricht door pezen of ligamenten opnieuw vast te zetten.

Wij kunnen u helpen met schouderblessures en -aandoeningen. Lees blog 2 van 3 uit deze serie over schouderklachten over de voordelen van schouder fysiotherapie. In dit blog vertellen wij u ook welke oefeningen u zelf kunt doen om uw schouderblessure of aandoening te verbeteren.