Manuele therapie Rotterdam

Nu de winter al een tijd achter ons is, willen we weer meer naar buiten. Niets is zo lekker als bewegen en leven in de buitenlucht. Maar wat als u merkt dat bewegen niet meer zo soepel gaat of zelfs pijnlijk is? Misschien heeft u wel last van uw gewrichten. In dat geval kan manuele fysiotherapie een uitkomst bieden. Manuele therapie is een vorm fysiotherapie waarbij de onderzoek- en behandelmethode is gericht op de gewrichten van uw rug, nek, benen en armen. Het doel is de gewrichten weer soepeler maken waardoor u weer fijn kunt bewegen. In de meeste gevallen merkt u na één behandeling al een duidelijke verbetering!

Bij welke klachten kan manuele fysiotherapie helpen?

Beweegt u niet meer zo soepel? Het is mogelijk dat de klachten worden veroorzaakt door uw gewrichten. Een gewricht dat minder soepel is, bijvoorbeeld omdat deze geblokkeerd of stijf is, heeft het gevolg dat bewegen pijnlijk en moeilijk wordt. Al na één bezoek aan de manuele therapie in Rotterdam kan uw klachten verlichten. U zal merken dat het bewegen makkelijker en beter gaat.

De klachten die manuele therapie kan verhelpen:

• Klachten aan het hoofd en de nek waarbij u de wervelkolom slecht kunt bewegen
  • Klachten aan uw nek of schouder(s) waarbij de pijn uitstraalt naar uw armen
  • Klachten onderin uw rug die al dan niet uitstralen naar uw benen
  • Klachten bovenin uw rug, mogelijk in combinatie met pijn aan uw ribben en/of borstbeen
  • U ervaart een duizelig gevoel tijdens het bewegen van uw nek
  • Klachten aan uw kaken, mogelijk in combinatie met nekklachten
  • Bewegen is pijnlijk of verloopt moeizaam en kan niet verholpen worden met normale fysiotherapie.

Werkwijze manuele therapie Rotterdam

Eerste gesprek

Wanneer u langskomt voor manuele therapie in Rotterdam worden allereerst uw klachten besproken tijdens het eerste gesprek, ook wel intake gesprek. U kunt onder andere aangeven waar uw klachten zijn gelokaliseerd, wanneer u er het meeste last van heeft en wanneer ze toenemen of afnemen.

Na het gesprek volgt een kort lichamelijk onderzoek. Tijdens dit onderzoek bekijkt de manueel therapeut uw houding, de manier waarop u beweegt en worden de gewrichten onderzocht. Op deze manier kan worden vastgesteld waar uw klachten exact vandaan komen. Op basis van dit onderzoek wordt bepaald of manuele fysiotherapie voor u zinvol is. Wanneer u graag de therapie wilt, stelt u samen met de therapeut een behandelplan op. De eerst volgende behandeldag wordt meteen vastgelegd zodat u een duidelijk vervolg heeft.

Manueel therapie voordelen

Vanzelfsprekend wilt u zich zo snel mogelijk beter voelen en van de pijn af zijn. Wanneer u een gewricht slecht kunt bewegen, of daar pijn bij heeft, kan manuele therapie dus uitkomst bieden. Het voordeel van manuele therapie is dat de effecten vaak direct merkbaar zijn: u voelt al vrij snel een verbetering van de bewegingsvrijheid en een afname van de pijn.

Vervolg behandeling bij manuele therapie in Rotterdam

De vervolg behandeling is erop gericht de functie van uw gewrichten te verbeteren. Er wordt tevens gewerkt aan uw houding en beweging tijdens de dagelijkse activiteiten zoals huishouden, werk en recreatie. De functie van uw gewichten wordt verbeterd aan de hand van specifieke bewegingen en door manipulaties. Zo wordt het gewricht soepeler gemaakt of gestabiliseerd.

Vergoeding zorgverzekering

Het is mogelijk dat uw zorgverzekering de manuele therapie in Rotterdam geheel of gedeeltelijk vergoedt. Bent u jonger dan 18 jaar, dan zit manuele fysiotherapie in uw basispakket. Bent u ouder dan 18 jaar, dan heeft u een aanvullende verzekering nodig voor een vergoeding. Een eis is wel dat de manueel therapeut is geregistreerd in het kwaliteitsregister van het Koninklijk Nederlands Genootschap van Fysiotherapie (KNGF). Uiteraard is onze manueeltherapeut in het bezit van deze registratie!

Klik hier als u nog meer wilt lezen over manuele therapie bij ons in Rotterdam.

Voor meer informatie of om een afspraak te plannen kunt u ons bellen naar: 010 4111205 of een e-mail sturen naar: info@fysiotherapieleuvehaven.nl