Dry
Needling

Dry Needling Rotterdam

Pure ontspanning

”Kies voor dry needling bij de behandeling van sportblessures en (langdurige) spierpijn”

Wat is dry needling?

Dit is een relatief nieuwe behandeling door Nederlandse fysiotherapeuten. Door gebruik te maken van een speciale techniek worden er triggerpoints aangeprikt. Een triggerpoint voel als een ‘knoop’ in uw spier. Door dry needling ontspant de gevoelige spier snel en langdurig. Er wordt bij dry needling een droge acupunctuurnaald (dry needle) gebruikt en geen vloeistof. In tegenstelling tot acupunctuur wordt slechts één naald gebruikt, waarbij kortstondig de spier wordt geprikkeld om te ontspannen.

Wat is een triggerpoint?

Zoals gezegd voelt een triggerpoint aan alsof er een ‘knoop in uw spier zit. Naast lokale drukpijn zorgt een triggerpoint ook vaak voor uitstralende pijn of pijn op afstand. Dat wil zeggen dat pijn in de kuit of in de voet bijvoorbeeld veroorzaakt zou kunnen worden door een triggerpoint in de heup.

Triggerpoints uiten zich als volgt:

• Pijn of stijfheid lokaal in de spier
  • Uitstralende pijnklachten
  • Bewegingsbeperking in gewrichten
  • Verminderde kracht in betrokken spier(en)
  • Tintelingen in armen en benen, hoofdpijn, duizeligheid

Oorzaken triggerpoints

Triggerpoints kunnen acuut ontstaan en diverse oorzaken hebben. Een verkeerde plotselinge beweging kan een oorzaak (trigger) zijn. Het kan ook voorkomen na het langdurig in een verkeerde houding staan, bijvoorbeeld op het werk. Langdurige afwezigheid van beweging, doordat bijvoorbeeld een arm in het gips heeft gezeten, kan ook voor zo’n ‘knoop’ zorgen.

Er zijn zelfs psychologische factoren, zoals stress en depressie, die triggerpoints kunnen veroorzaken.

Dry needling is het aanprikken van triggerpoints in spieren, zodat de spier zich kan ontspannen. Daardoor ontspant de gevoelige spier.

Hoe voelt dry needling aan?

Het inbrengen van het naaldje voelt u in principe niet. Als het juiste triggerpoint aangeprikt wordt, spant de spier zich even aan. U kunt dan een soort kramp voelen. Vervolgens ontspant de spier zich weer en kunt u gemakkelijker bewegen.
Na een behandeling voelen de spieren meestal wel vermoeid en zwaar aan. Dat is in de regel van korte duur. Dit kan vergeleken worden met spierpijn, zoals die voorkomt na een zware training.

Vergoeding

Dry needling bij fysiotherapie Leuvehaven Rotterdam is onderdeel van een normale fysiotherapiebehandeling en kost u niets extra. Kijk voor meer informatie op www.dryneedling.nl of neem contact met ons op.

Afspraak maken

U kunt bij ons een afspraak maken met, maar ook zonder verwijsbrief van uw arts.

Eerste afspraak

Bij de eerste afspraak vragen we u een geldig legitimatiebewijs en uw verzekeringspasje mee te nemen. We houden altijd rekening met uw wensen in de behandeling.

De eerste afspraak bestaat uit een anamnese (intakegesprek) en een lichamelijk onderzoek waarbij we uw gezondheidsprobleem en hulpvraag zo goed mogelijk in kaart brengen. Soms is er ook nog tijd om u de eerste adviezen, oefeningen of een stukje therapie te geven.